Pages

Sunday, November 16, 2014

Book review on drawing fairies, part 1. Boekrecensie over elfen tekenen, deel 1.

Above watercolors, under colored pencils
10x15 cm.

There are no courses on drawing fairies, so what to do when you want to learn  how to do that (and who doesn't?).
Luckely there are a lot of books on this subject. When I got interested in fairies I discovered some by accident (in dutch translation and not very costly), so I bought them.
I thought it worthwhile to write down my experience with these titles. On the whole I must say I am very content with them. And I consult them often, I look through them for ideas and to practice.
This first part of my review is about the books by Linda Ravenscroft,  a well known British fairy artist.
What I especially like about her books is the way you can copy drawings and follow the step by step instructions. Copying is not bad! You learn a lot from it.

Er bestaan geen opleidingen elfen tekenen, dus wat doe je als dat is wat je wil (en wie wil dat nou niet?).
Gelukkig bestaan er heel veel boeken over dit onderwerp. Toen ik belangstelling hiervoor kreeg vond ik bij toeval een paar van die boeken in nederlandse vertaling en bovendien heel schappelijk geprijsd, dus ik kocht ze.
Het leek me niet zo gek mijn ervaringen met deze boeken te delen. Over het geheel genomen, moet ik zeggen dat ze heel nuttig zijn gebleken. Ik raadpleeg ze nog vaak en kijk ze door om inspiratie op te doen.
Het eerste deel van mijn recensies gaat over boeken van Linda Ravenscroft, een bekende Britse Elfenkunstenares. Wat ik vooral fijn vind aan haar boeken is de manier waarop ze stap voor stap tekeningen uitlegt die je kunt kopiëren. Kopiëren is overigens niet slecht! Je leert er een hoop van.

How to draw and paint fairies.
In this book all kinds of materials are explained (colored pencils, acrylic paints, water colors, pastels etc.). An important part is reserved on how the draw fairies (bodies, wings, ears etc.). And a lot of step by step fairies you can copy in all different kind of materials earlier mentioned. This was my first book on drawing fairies and I liked it a lot. Now I use it less, for I chose as technique water colors.

Elfen teken- en schildertechnieken. (Ned. vert. Librero)
In dit boek komen verschillende technieken aan de orde (kleurpotloden, acrylverf. aquarel, pastels, enz.) Een belangrijk deel is gereserveerd voor de techniek hoe elfen te tekenen (lichaamsproporties, vleugels, oren enz.) Daarna volgt een gedeelte met stap voor stap uitleg van elfen die je kunt kopieren in  de verschillende technieken die eerder besproken zijn. Dit was mijn eerste boek over dit onderwerp en ik was er heel blij mee. Nu gebruik ik het veel minder omdat ik voornamelijk in aquarel werk en de andere technieken dus minder interessant vind. 

The Fairy Artist's Figure Drawing Bible. 
The emphasis lies on colored pencil and water colors in this very complete course on how to draw fairies. 23 step by step drawings to follow, anatomy, clothes etc. all explained very clearly. This is a book I cannot live without anymore!

De Elfengids. (Ned. vert. Librero)
De nadruk in deze zeer complete gids ligt op kleurpotlood en waterverf. Dit kun je echt wel een cursus elfentekenen noemen. Er staan 23 stap voor stap tekeningen in die je kunt kopiëren, verder elfen-anatomie, kleding, enz. alles heel duidelijk uitgelegd. Dit is een boek dat ik niet meer kan missen.

How to draw & and paint Fairyland.
As the title makes clear, this is a book about the surroundings of fairies and a logical follow up of the title above. For drawing fairies is one thing, they also need a magical background. Different kinds of background elements are descibed, such as trees, flowers, castles in the air, etc. A lovely book to get inspiration, and here too you find step by step practice to follow along.

Het Elfenrijk. (Ned. vert. Librero)
Zoals de titel al zegt gaat het hier om elfenomgevingen en is dus een logisch vervolg op de vorige titel. Elfen tekenen is namelijk één ding, ze hebben ook nog een magische achtergrond nodig. Verschillende achtergrondelementen worden beschreven, bomen, bloemen, luchtkastelen, enz. Een prachtig boek vol inspiratie met bovendien veel stap voor stap oefeningen.

Conclusion: These are good buys (Full color illustrations) if you want to start with drawing fairies. You get inspired and you get results.

Conclusie: Alle drie de boeken ( alle illustraties in kleur) zijn het waard om aan te schaffen, inspirerend en leerzaam.

2 comments:

  1. they are beautiful make me want to draw!

    ReplyDelete
  2. Ik begrijp je helemaal, Gouden regen. Vorige week maandag heb ik 3 klasjes 7 jarigen begeleidt in een bos. Er ware heel veel paddenstoel en flink wat elfenbankjes. De kleine meisjes hielden een discussie onder elkaar of Elfjes nu echt bestaan of niet, en het antwoord bleef open. He was zooo schattig!!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails